ديه در اسلام بر معيار ارزش معنوى انسان مقتول نيست، بلكه يك دستور خاصى است كه ناظر به مرتبه بدن انسان كشته شده مىباشد، نشانه آن اين است كه اسلام بسيارى از افراد اعم از زن و مرد را كه داراى اختلاف علمى يا عملىاند متفاوت مىبيند و تساوى آنها را نفى مىكند، و در عين حال ديه آنها را مساوى مىداند.
مالکیت اصلی از آن خداست و خلقت انسان در روی زمین به منزله ایفای وظایف خلیفه الهی می باشد و با تعویض اختیارات شرعی و محدود در حیطه دین مقدس اسلام این موجود ضعیف و ناسپاس از مواهب طبیعی برخوردار بوده و از جمله نعمتهای بی شمار احدیت مالکیت می باشد و با توجه به گذشت ایام و نیاز بشر به اموال جدید مقررات عدیده ای جهت روشن ساختن روابط انسان و مال بوجود آمده که یکی از اموال مورد بحث در این مقوله سرقفلی می باشد.
قانون جرایم رایانه اي سرانجام در سال 1388 تصویب شد تاکشور ما گامی دیگر در مبارزه با پدیدة جرم بردارد. با تصویب این قانون دیگر لازم نیست قضات جرایم ارتکابی را با مواد قانونی قبل از تصویب قانون جرایم رایانه اي تطبیق دهند. چه بسا این تلاش آنها ره به جایی نمی برد و نتیجۀ آن تباهی حقوق بزه دیدگان و جامعه در برابر بزهکاران می شد.
هر دستگاه ولو مجموعهای کوچک به قانونی برای نظارت نیازمند میباشد. نظارت بر رفتار اقشار جامعه علیالخصوص کارمندان دولت به معنای عام، اعم از اداری و قضایی لازمه یک جامعه سالم میباشد. از آنجائیکه توسل به دستگاه قضا جهت احقاق حق توسط مردم آخرین گزینهای است که انتخاب میگردد لذا اهمیت نظارت بر رفتار قضات در راستای عدم تضییع حق و نیز برپایی عدالت بیشتر نمایان میگردد.
تاريخ حقوق بخشي عمده از تاريخ تمدن است و آگاهي از سير تطوّر و تكامل تمدن مستلزم درك درستي از نهادهاي حقوقي مختلف در اعصار و قرون گذشته است چراكه صرف نظر از اسباب و عللي كه موجب ظهور و سقوط دولتها و فراز و فرود تمدن ها و فرهنگ هاي كهن در گوشه و كنار جهان شدهاست در همه حال داشتن نوعي نظام حقوقي در مفهوم عام آن لازمة ادامة هرگونه دولت و مدنيتي است و مي باشد اين واقعيت در باب همه شكل هاي مردم از جماعت ها ي بدوي و كوچك شكار و شباني گرفته تا جامعه هاي پيشرفته صنعتي صادق است به اين معني كه از نظر؟
با انعقاد عقد وكالت، وكيل و موكل در برابر يكديگر حق و تكليف يافته، داراي روابط حقوقي، وظايف و مسؤوليت هاي متقابلي مي شوند. بديهي است تحديد حدود قانوني اين مسؤوليت ها، در پيشگيري از منازعات احتمالي طرفين عقد وكالت و درنتيجه كاهش حجم پرونده هاي محاكم قضايي مؤثر است. تعهدات وكيل در برابر موكل يا بطور مستقيم ناشي از عقد وكالت است، يا بطور غير مستقيم؛ نيز ممكن است منشأ آن، توافق وكيل و موكل در قالب شروط و تعهدات ضمن عقد يا مستقل باشد كه در هر حال، ايفاء تعهدات مزبور لازم است.
سرقت از جمله جرائمى است که سابقه دیرینه در زندگى انسان دارد و مىتوان گفتپیشینه آن از هنگام شروع زندگى جمعى و تحقق مفهوم مالکیت بوده و همواره موردتقبیح و مجازات بوده است. از دیرباز که کاروان زندگى بشر در مسیر نظم و قانونقرار گرفته، سرقت در زمره رفتار ناپسند و ممنوع قرار داشته است. به دلیلسهولت نسبى ارتکاب سرقت در مقایسه با جرائمى چون کلاهبردارى و محسوس بودن سودبه دست آمده از آن، بخش فراوانى ازجرائم ارتکابى درکشورهاى مختلف به آن اختصاص دارد.
بر اساس قانون مجازات اسلامى ایران و مطابق فتاواى بسیارى از فقیهان شیعه و سنى، دیه زن نصف دیه مرد است. این راى در میان فقهای شیعه و سنی مخالفانى نیز دارد. دلیل عمده گروه اول آیه ۱۷۸ از سوره بقره ، تصریح برخى از روایات بر نصف بودن دیه زن نسبت به مرد ، اجماع و استحسان است. گروه دوم نیز با تمسک به اطلاق آیه ۹۲ سوره نسا و آبی از تخصیص بودن آیه ۱۷۸ سوره بقره و اطلاق برخى از روایات و نیز با تردید در روایات دال بر نصف بودن دیه زن به جهت ایراد در سند، ایراد در راوی حدیث، ایراد در مدلول، و شخصیه بودن بعضی روایت ها، اصل برابری را پذیرفته اند.
در بدو امر ساده و سهل به نظر مي رسد: « آيين دادرسي مدني » به دست دادن تعريفي از آيين دادرسي مدني رشته اي از علم حقوق است كه به شيوه رسيدگي به دعاوي و اختلافات خصوصي بين افراد مي پردازد. در اين تعريف بيشتر مقابله اين رشته از علم مدنظر است كه متكفل شيوه رسيدگي به جرايم « آيين دادرسي كيفري » حقوق با درس است. با اين وجود، آيين دادرسي مدني چهره هاي گوناگون و گاه متضادي را به خود گرفته، به نحوي كه در شناخت اين رشته از علم حقوق نمي توان به آن از يك منظر نگريست و تك بعدي ديدن اين رشته موجب بروز بزرگترين آفت ها در ميزان كارآيي و روند پيشرفت نظام دادرسي شده است.
در نظام دانشگاهي ايران، مجموعه آيين دادرسي مدني در سه درس جداگانه و به ترتيب زير آموزش داده مي شود: ابتدا سازمان قضايي ايران در درس نخست مورد بازشناسي قرارمي گيرد تا دانشجويان با تشكيلات دادگستري و مراجع قضايي ايران آشنا گردند؛ سپس در دومين درس، آيين دادرسي به معناي خاص كلمه و يا به عبارت ديگر شيوه طرح دعوا در مراجع قضايي، جريان آن و درنهايت ختم دادرسي كه به طور معمول از طريق صدور رأي صورت مي پذيرد پرداخته مي شود و چگونگي اجراي رأ ي شرح داده مي شود.
احاله يا تعارض منفي قوانين يكي از مهم ترين مباحث حقوق بين الملل خصوصي است. برخي در مخالفت با احاله آن را دخالت قانون گذار خارجي با حاكميت قانون در عرصه حقوق داخلي كشورها مي دانند، برخي ديگر پذيرش تعارض منفي قوانين را ايجادگر مسئله دور و تسلسل در اجراي قوانين خارجي و داخلي و نوعي تنيس بين المللي قوانين قلمداد نموده اند. اما، به زعم موافقان با احاله، هماهنگي ميان نظام حقوقي كشورها در گرو پذيرش تعارض منفي قوانين در حقوق بين الملل خصوصي مي باشد.
يكى از موضوعهايى كه براى طبيعى مسلكان صدر اسلام و طرفداران برابرى همه جانبه زنان با مردان در عصر كنونى، بهانهاى شده براى حمله به اسلام، موضوع ارث زنان است. اشكال به اين صورت مطرح مىشود كه اسلام در باب ارث با تصويب كمتر بودن نصيب زن از مرد، شخصيت و ارزش انسانى زن را ناديده گرفته است! طرفداران امروزين حقوق زن مىگويند: ديگر جهان آزاد و افكار زنده نمىتواند قبول كند كه هرگاه مثلا شوهر بميرد، زن از او يك چهارم (در صورت نداشتن فرزند) و يا يك هشتم (در صورت داشتن فرزند) ارث ببرد؛ ولى چنانچه زن بميرد، شوهر يك دوم (در صورتى كه زن فرزند نداشته باشد) و يا يك چهارم (در صورت داشتن فرزند) از اموال او را به عنوان ميراث، مالك شود!
در پاسخ به علاقمندان رشته حقوق و با استقبال چشمگیری که از سراسر کشور در خصوص چاپ وتوزیع دوره”حقوق به زبان ساده “صورت پذیرفت،ضرورت تهیه کتابچه آشنایی با اصطلاحات و واژه های حقوقی بیشتر ملموس گردید. به یقین امتیاز این مجموعه ها همانا وصف کاربردی وساده نمودن مباحث مختلف حقوقی مربوط به حوزه های مورد نیاز مخاطبین بوده است.
در اسلام به منظور جلوگیری از جرایمی غیر از زنا و لواحق آن، سرقت، شرابخواری و… مجازاتهایی مقرر گردیده است که در فقه از آن به «تعزیرات» یاد می شود. تعزیر یعنی كیفری که در شرع از حیث مقدار مشخص نیست و در مقابل حد است و در فقه بر كیفرى اطلاق مىشود كه برخلاف حد، شارع مقدّس اندازهاى براى آن تعیین نكرده است. جایگاه اصلى بحث آن، باب حدود است؛ گرچه در بابهایى مانند صوم، حج، تجارت و نكاح نیز به مناسبت از آن سخن رفته است.
يكى از مشتركات اديان الهى وبلكه مرامهاى الهى وغير الهى, مساله ازدواج با بيگانگان است كه هر چـه بـه گـذشـتـه بازگرديم وپيشتر برويم , ملاحظه مى كنيم كه اقوام وملل مختلف , ازدواج با بـيـگـانـگان را تحريم نموده وسخت از آن اجتناب داشته اند, گو اين كه گذشت زمان وضرورت روابـط بـين المللى, احساس تفرقه اقوام وملل را ملايمتر نموده وآنها را در جهت وحدت ويگانگى قـرار داده اسـت, ولـى ترديدى نيست كه اسلام با همه اين مرامها تفاوت بسيار زيادى داشته ودر هـمـه مـقـررات داخلى وبين المللى, تحولاتى چشمگير پديد آورده واز جمله در مساله ازدواج با بـيگانگان, تسامح و تساهل زيادى ايجاد كرده است,
جرم سرقت مورد نکوهش همه ی قوانین و ادیان است که در اعصار گذشته تا به حال مجازات های متفاوتی برای آن مقرر ساخته اند در سوره ی مائده آیه شریفه ی 38 قطع دست دزد را مقرر فرموده است در جایی که می فرماید «السارق السارقه فاقطعوا ایدیهما جزاء بما کسبا نکالاً من الله و الله عزیز حکیم» دست مرد و زن دزد را به کیفر عملشان ببرید این عقوبتی از جانب خداست که برای آنان مقرر داشته و خدا مقتدر و داناست.
يکي از مفاهيمي که در حقوق جزا مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد، انگيزه است، البته انگيزه در علوم روان شناسي و جرم شناسي هم مورد مطالعه قرار گرفته است، و به عبارت است از ؛ تمايل و شوق براي ارتکاب جرم در مجرم؛ به نحوي که مجرم براي رسيدن به آن تصميم به ارتکاب جرم مي گيرد. در حقوق جزا اصل بر اين است که انگيزه در تحقق جرم و تعيين نوع ميزان مجازات هيج تاثيري ندارد و اين به جهت دلايلي چون حفظ مصلحت اجتماع و تقدم آن بر منافع فردي است. در رابطه با سو نيت و انگيزه دو طرز تفکر ارائه شده است:
منطقي است كه فرض كنيم دزدي دريايي از وقتی که مردم از اقیانوس ها به عنوان مسیرهای تجاری استفاده می نمودند وجود داشته است، اما قدیمی ترین نمونه های مستند دزدی های دریایی مربوط به ساحل نشيناني است که در قرن سیزدهم پیش از میلاد، دریای اژه و شرق مدیترانه و مصر را مورد تهدید قرار داده بودند. در عصر باستان ايليريان ها و تري هينان ها به علاوه يونانيان و رميان به عنوان دزدان دريايي شناخته مي شدند.
با تحقيق و تدقيق در آراي فقهاي اماميه مشخص ميشود كه اكثريت قريب به اتفاق آن ها محاربه را «تجريد يا تشهير سلاح به قصد ترساندن مردم» دانستهاند. البته شيخ طوسي در «المبسوط في فقه الاماميه»، ابتدا نظر فقهاي عامه را كه قاطع الطريق را محارب ميدانند بيان ميكند اما پس از آن، با قبول و ذكر قول مشهور فقهاي اماميه، محارب را كسي ميداند كه با كشيدن سلاح، مردم را ميترساند.
ماده 1130 قانون مدنی به زوجه اجازه داده است در مواردی كه ادامه زندگی زناشویی، وی را در وضعیت عسروحرج قرار دهد، با مراجعه به حاكم و اثبات حالت عسروحرج، درخواست طلاق نماید. عام بودن این ماده برای زن این امكان را قرار داده كه بدون توجه به مبنای ایجادی عسروحرج، با اثبات علت موجد سختی و تنگی، خود را از علقه زوجیت رها سازد.
مالکیت فکری و حفاظت از آن یکی از مباحث مطرح در دنياي امروز ماست. هرجا صحبت از سرمایه باشد بحث مالکیت ، سود رسانی و حفاظت از سرمایه ها را نیز به دنبال خواهد داشت . در خصوص سرمایه های فکری نيز، مالکیت بر آن ها و حفاظت از این سرمایه ها در مبحث مالکیت فکری می گنجد. عبارت Intellectual Property در معناي لغوي به «قوانين مالكيت فكري» اشاره دارد اما در بيشتر كتب حقوقي «حقوق مالكيت معنوي» ترجه شده است.
امروز بحث فناورى اطلاعات و ارتباطات نوین،که تجلى روشن آن فضاى تبادل اطلاعات (فضاى سایبر) است، مسئله جدیدى را با عنوان پاسخگویى به سوء استفاده هایى که از فضاى تبادل اطلاعات به عمل مى آید پیش روى دانشمندان علوم جنائى قرار داده است.این مقاله جرايم رایانهاى در ابعاد خرد و کلان را مورد بررسى قرار مىدهد.
خطر و حادثه قدمتی به اندازه زندگی بشر دارد که همواره بر امنیت و آسایش انسانها سایه افکنده و گاهی لحظات خوش را به غم و اندوه مبدل ساخته است اما بشر نیز بیکار ننشسته و در جهت مقابله با خطر و حوادث گام برداشته است و سعی در آن کرده که با استفاده از سیستمی بنام بیمه امنیت و آرامش خانواده را تأمین کند.
در این کار می خواهیم به اساسی ترین پرسش های مطرح شده در جرم شناسی پاسخ دهیم ، منتها از دیدگاه قرآن کریم. یعنی با مشاهده و اندکی بررسی در آیات شریفه ی قرآن به این پاسخ برسیم که از منظر قرآن کریم ، اساساً: جرم چیست؟ علل ارتکاب جرم چیست؟ چه راه هایی برای پیش گیری از جرم وجود دارد؟ و نهایتاً اینکه در برابر جرم و پدیده ی مجرمانه چه باید کرد؟
وقف بهترين ومؤثر ترين وسيله تکافل اجتماعي است و به عنوان نهادي که تداوم صدقات را امکان پذير مي سازد، از امتيازات شريعت اسلامي آنست که مسلمان را بر تکافل اجتماعي ترغيب مي نمايد, آنانرا بر صدقه دادن در راه هاي خير واعانه مساکين تشويق ميکند، و علاوه بر معمول بودن در ميان ملل مختلف در زمانهاي قديم، در دين اسلام نيز به جهت تاکيد قرآن و سنت اهميت بيشتري کسب کرده است،
در این کار تلاش بر این است که به اجمال ، ماهیت جرم قتل در حقوق کشور مصر و ایران مورد مقایسه قرار بگیرد. یعنی اینکه اصلاً قتل چیست و چه تعریفی دارد؟ سپس به بیان اقسام قتل در حقوق این دو کشور و مقایسه و تطبیق آن ها خواهیم پرداخت. یعنی اینکه در کشور مصر از دیدگاه فقها ، حقوق دانان و قانون گذاران ، جرم قتل از چه جهاتی تقسیم بندی می شود و ماهیت هر کدام از اقسام قتل در این تقسیم بندی ها چیست؟
در این تحقیق، تلاش برآن است تا در مورد ماهیت ابراء که در جامعه یکی ازمسایل مورد ابتلای مردم است، بحث شود که آیا ابراء اسقاط است یا تملیک؟ یا اینکه ابراء عقد است یا ایقاع؟ در این نوشتار به مباحث کلی ابراء از جمله اقسام، ارکان، احکام، قلمرو فقهی، آثار فقهی و حقوقی ابراء، همچنین به مباحثی چون ابراء در حقوق پزشکی، ابراء در سایر کشورها ازجمله فرانسه و آلمان و آمریکا و کشورهای اسلامی نظیر مصر و لبنان و بررسی نظریات مختلف علمای فقهی و حقوقی در مورد اسقاط یا تملیکی بودن ابراء پرداخته شده است
قانون به معناي يک ضابطه ي کلي حاکم بر يک اجتماع است، خواه اين اجتماع انساني باشد و چه غير آن. قانون به واسطه نظم باطني که از آن انتظار مي رود قادر است به اعضا و جوارح يک اجتماع تسلط بيابد و آن را در جهت خاص خود به پيش ببرد. اينکه گفته مي شود ” انتظار مي رود” به دليل آنست که ممکن است احيانا يک قانون، مطلقا نظمي در پي نداشته و تا زماني که جنبه ي حقوقي به خود نگرفته باشد صرفاً مدلول يک سري قراردادهاي اعتباري انساني باشد.
حقوق اساسی شعبه ای از علم حقوق می باشد که از ساختار دولت، تشکیلات دولت و حقوق و تکالیف افراد در مقابل دولت مطبوع خویش بحث می کند. در واقع رشته ای از حقوق عمومی داخلی است که در ان از شکل یا ساختار دولت، قوای سه گانه یا قوای عالیه مملکت، وظیفه و اختیارات هریک از قوای مذکور و روابط آنها با یکدیگر، حدود قدرت دولت و حقوق و آزادیهای افراد ملت به گونه ای که در قانون اساسی معین و مقرر شده، بحث می کند. بطور کلی حقوق اساسی متشکل از قانون اساسی و قوانین بنیادین یک دولت می باشد