انسان موجودی است که از دوجنبه مورد بررسی قرار می گیرد؛ (۱) جنبه مادی و حیوانی (۲) جنبه روحی و معنوی. بنابراین اعمال و رفتار انسان نیز در دو حوزه قرار می گیرد که رفتار های حیوانی و رفتار های انسانی دو نامی هستند که می توان بر این حوزه ها نهاد. در واقع این رفتار ها پاسخ به نیاز های او در این حوزه هاست.
جهاد بطور حتم به حال انسان خداشناس بهتر است، زیرا نتیجه آن یا غلبه و ظفر و سرفرازی است، و یا شهادت و فوز به درجات بهشت است. جهاد به معنی جنگ و پیکار در راه خداست، و هنگامی که اسلام در مخاطره قرار گرفته و از طرف دشمنان مورد تجاوز و تهاجم قرار گیرد مصداق مییابد، و در صورتی که دفاع از حریم اسلام جز با عملیات نظامی امکانپذیر نباشد بر هر مسلمانی که قدرت بر آن داشته باشد واجب میگردد.
نگرانی بیجا همیشه عامل مخربی برای احساسات یک فرد است و ممکن است تا حد مرگ افراد را رنج دهد،نگرانی توسط افراد به خودشان بصورت خودآگاه یا ناخودآگاه وارد می شود و آن ها را به تدریج از پای در می آورد.افراد برای اینکه بتوانند یک زندگی خوب را آغاز کنند باید نگرانی های بیهوده را از خود دور کنند و قدر آنچه را که دارند و بدست می آورند را بشناسند.
تبیین وشناساندن فرهنگ ایثار وشهادت از مکانیزم های دفاعی اسلام برای تسلیح جامعه در برابر هجوم فرهنگ های غیرخودی است. ایثارگری وشهادت طلبی نقش بسزایی درحفظ دین وارزشهای آن واستقلال کشور ایفا می کند. مراکز آموزشی درسطوح مختلف آن بستر مناسبی برای ایجاد ون هادینه کردن فرهنگ صحیح می باشند زیرا از ابزارهای نفوذ فرهنگ، تغییر نگرش در افراد آن جامعه است و قشر دانش پژوه(دانش آموزان و دانشجویان) به جهت خصوصیات روان شناختی، اثر پذیرترین گروههای جامعه هستند که بیشترین ومفیدترین اوقات خود را در مراکز آموزشی می گذرانند.
در این پژوهش، دو برهان در اثبات وجود خدا که از دو سنت فکری متمایزِ غربی و اسلامی منبعث شده اند، مورد بررسی تطبیقی قرارگرفته اند: برهان فطرت با تقریر آیت الله میرزا محمدعلی شاه آبادی و برهان اجماع عام با تقریر چارلز هاج و جی، اچ جویس. اقامه کنندگان هر دو برهان (اجماع عام و فطرت) کوشیدهاند تا نشان دهند که اولاً انسان در ضمیر خود نسبت به وجود خدا التفات دارد.
شهر های گسترده زیر شنهای لغزان مصر، نه فقط بقایای انسانها بلکه اجساد خشک شده ومومیایی شده میلیونها حیوان را در خود جای داده است. این اجساد با دقت کامل در کتان پیچیده شده اند و بسیاری از حیوانات کوچکتر در کوزه های سفالین محفوظ قرار داده شده اند، مصریان معتقد بودند خصوصیات خدایان در حیواناتی از قبیل گاو نر، گربه، پرندگان، میمونها، جوندگان و حتی حشرات و تخم مرغ، تجلی یافته است، و بدلیل مقدس بودنشان، این حیوانات را با ائین احترام آمیزی دفن می کردند.
قرآن این بزرگترین محور اتحاد مسلمین جهان و هدایت آور بشر قرن هاست که دستخوش غبار افکار و برکنار از زندگی آدمیان مهجور مانده است. این امر تا بدانجا قلب بیمناک و مهربان پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) را اندوهگین ساخته بود که داد سخن می گشایند و از مهجوریت قرآن به خدا شکایت می کنند. ((در آن روز، رسول به شکوه ازامت در پیشگاه خدای متعال عرض کند: بارالها، امت من این قرآن را متروک و رها کردند))(فرقان، آیه ۳۰) قرآن برای معرفی خود کافی است و مانند خورشیدی می درخشد تا جایی که غیرمسلمانان تحت تاثیر آن قرار گرفته و به بزرگی و عظمتش معترف و آن را داروی شفا بخش و سعادتنامه بشر می دانند
کتاب عملی اسلام و دستور العمل برای زندگان است و تنها برای خواندن بالای قبرهای مردگان و آویزان کردن به سینه ی کودکان و حفاظت مسافران و جهیزیه ی دختران نباید مورد استفاده قرار گیرد، لکن باید به این نسخه ی حکیمانه عمل نمود و راه و روش زندگانی را از آن آموخت تا در پرتو اشعه ی تابناک آموزش و پرورش قرآن ، تعلیمات عالیه ی آن، جامعه راه سلامت و سعادت را پیموده به کمال مطلوب که علت غایی خلقت است، برسد.
گِردِ قرآن گَرد زیرا هر که در قرآن گریخت آن جهان جست از عقوبت این جهان جست ازفِتَن
بعد از رنسانس و شروع اصلاحات در غرب فرقههاي زيادي به وجود آمدند كه به روشهاي مختلف ميكوشيدند مردم را به خود جلب نمايند. اقبال گستردهي معنويت و دين آوري و طرح مسائل و امور مرتبط با دين و معنويت نظير هوش معنوي، سينماي معناگرا، روان درماني معنوي و كتابهاي معنوي و غير اينها شاهد روي آوردن بشر به سوي معنويت است. مهم ترين علل گرايش به عرفانهاي نوظهور، از يك سو ارضاي فطرت معنويت خواه و رفع بحران معنويت جهان معاصر و از سوي ديگر جذّابيتهاي جنسي اين عرفانها و شيوههاي بياني آن هاست.
هدف از نگارش مقاله حاضر بررسی جایگاه مدیریت از دیدگاه اسلام است. ارزش علم مدیریت با هدف و جهتی که در آن بکار گرفته می شودتعیین میگردد با توجه به اینکه مدیریت اسلامی بر اساس معنویات و فرهنگ بنا شده است و هدف آن آخرت گرائی است یعنی قرار دادن امکانات دنیوی در جهت آخرت، افراد جامعه می توانند به قرب الهی دست یابند و تاثیر آن بر تمام امور اجتماعی در کوتاه زمان مشهود خواهد بود.
گسترش اسلام تا سرزمین های جنوبی و مرکزی اروپا، از طریق شمال افریقا و آسیای صغیر، موجب هراس امپراتوران اروپایی و رهبران واتیکان شد. لذا تصمیم گرفتند مانع پیشرفت اسلام شوند که بسیار سریع و اعجاب انگیز مرزها را درمی نوردید و پیش می رفت. تحریک مغول به حمله به سرزمین های اسلامی به خصوص ایران، نیز جنگ های صلیبی که چند نسل طول کشید، تلاش هایی از قبیل تشدید اختلاف بین مذاهب اسلامی و توطئه های دیگر، در همین زمینه بوده است.
سطح گستردهای، بهوسیله کشورها و سازمانهای جهانی وضع میشود، نوعی سنن و آداب اجتماعی هستند، مانند احترام به حسن همجواری، دخالت نکردن در امور داخلی کشورها و… ولی این سنن با سنّتهای الهی از دو نظر فرق دارند: الف) در کلیّت، ثبات و راه کارها و فرایند حاکم بر چگونگی وضع آنها؛ ب) در غایت و هدف. سنّتهای الهی قابل تغییر و تبدیل نیستند و ثبات و دوام دارند،
تعلیمات اسلامی چون چشمه آبی است که گرچه در نهایت مزرعه را سیراب میکند امّا درمسیر نیز اثرات نیک خویش را بر جای میگذارد.قرآن کریم:ما به مردان و زنانی که عمل صالح بهمراه ایمان داشته باشند زندگی پاک و پاداش احسنخواهیم داد.اخلاق، یکی از مسائل مهمی است که در زندگی بشر نقش اساسی دارد.
عقب ماندگی مسلمانان می تواند دلایل زیادی داشته باشد. صدها نفر سخنرانی کرده اند و یا مقاله هایی را درباره ی این موضوع نوشته اند و از وضعیت مسلمین نالیده اند و در کنار بیان دلایل این عقب ماندگی راهکارهای زیادی نیز ارائه کرده اند ولی متاسفانه قبل از این که شاهد پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران باشند، دارفانی را وداع گفتند و به تاریخ پیوستن د .راستی چرا باید چنین باشد؟؟؟ چرا ما که برای رسیدن به سعادت هیچ چیز کم نداریم، درمانده ایم؟؟ اگر یک صدم آنچه داریم ، در اختیار داشتیم ولی اهل عمل بودیم بی شک سعادتمندترین کشور جهان می بودیم .